پرواز به سوی آینده نامعلوم

در حالی که همه‌گیری کووید 19 به حیات و اقتصاد سراسر جهان خسارت وارد می‌کند، شکی نیست که بر صنعت هواپیمایی نیز تاثیر شدیدی داشته ‌است. سورین دروگول، کارشناس دارای بیش از 35 سال تجربه در این صنعت، با نگاهی به چالش‌ها، توضیح می‌دهد که چگونه این بخش می‌تواند از فرصت‌ها برای بهسازی پایدار استفاده کند.

صنعت هواپیمایی و هوانوردی تاریخ پر فراز و نشیبی دارد و با حوادث بزرگی از جمله حادثه 11 سپتامبر، همه‌گیری سارس در سال‌های 2002-2004، اختلال در سفرهای هوایی به دلیل آتشفشان Eyjafjallajökull ایسلند در سال 2010 و موارد دیگر مواجه شده است. اما شوک ناشی از بیماری همه‌گیر کووید 19 ابعاد دیگری دارد - «بی‌سابقه» همان واژه‌ای است که به دفعات به گوش می‌رسد.

با گسترش ویروس در جهان و قرنطینه شدن کشورها، خطوط هوایی زمین گیر و سفرهای هوایی عملاً متوقف شدند. به گفته انجمن بین‌المللی حمل و نقل هوایی (IATA) ، انتظار می رود خطوط هوایی در سال 2020 معادل مقدار بی‌سابقه 84 میلیارد دلار را از دست بدهند که بیش از سه برابر خسارت ناشی از بحران مالی جهانی است.

شاخص سهام شرکت‌های هواپیمایی قرمز شده است. برخی از آنها ورشکست شده‌ و شرکت‌های هواپیمایی ملی متضرر شده‌اند. با توجه به کاهش سفرهای هوایی، رکود اقتصادی و نگرانی‌های مداوم درباره سلامتی، درک چگونگی واکنش این صنعت در برابرچالش‌ها و ایجاد بهبودی پایدار، دشوار است.

باید بپذیریم و درک کنیم که واکنش‌ها و پاسخ‌ها تا حد زیادی به این بستگی دارد که یک شرکت هواپیمایی، صنعت هواپیمایی پیشرو مانند ایرباس و بوئینگ، تامین کننده تخصصی مربوط به صنعت یا ارائه دهنده خدمات مانند فرودگاه یا مرکز کنترل ترافیک هوایی باشید. همه این فعالان عمیقا تحت تأثیر قرار گرفته‌اند.

نحوه مقابله نیز به نوع صنعت بستگی دارد. برای مثال، شرایط هواپیماهای غیرنظامی به دلیل بسته شدن مرزها یا رکود صنعت گردشگری در مقایسه با بالگردها و هواپیماهای نظامی وخیم‌تر است. به همین ترتیب، پروازهای باربری هوایی به دلیل لزوم توزیع منابع حیاتی در سراسر جهان، به کار خود ادامه داده و اهمیت حفظ تداوم این خدمات، ترافیک هوایی را علی‌رغم کاهش مسافران، تقویت می‌کند.

علاوه بر این، واکنش صنعت به پاسخگویی خاص کشورها نسبت به کووید 19 نیز بستگی دارد. بسته شدن مرزها بر اساس تصمیم یک سویه برخی کشورها، با ایجاد اختلال در رویکردهای متداول ، به فشار وارد بر بخش هوافضا کمک چندانی نمی‌کند. در اروپا، صنایع هواپیمایی ملی توسط دولت‌ها مورد حمایت قرار گرفته‌‌اند تا مشکلات سال 2020 برطرف شود.

مزیت استانداردهای ایزو در این شرایط، پشتیبانی از پیشرفت‌های جدید در پژوهش‌ها و فناوری‌های تحول آفرین جدید است. پیشرانه‌های الکتریکی و هیبریدی-الکتریکی، فناوری‌های حمل و نقل را از خودرو گرفته تا صنایع دریایی، به سرعت متحول خواهد کرد. صنعت هوانودی نیز از این امر مستثنی نیست. فعالیت در این فناوری، زمینه‌ساز استفاده گسترده صنعتی و پذیرش مقررات مربوط به حمل و نقل هوایی و وسایل نقلیه هوایی شهری در آینده خواهدبود.

 

منبع: ایزو فوکوس

مترجم: آزاده علائی طالقانی- دفتر روابط عمومی و امور بین الملل

برای ثبت نظر باید وارد شوید